De heenreis - Reisverslag uit Milaan, Italië van Marjan Knigge - WaarBenJij.nu De heenreis - Reisverslag uit Milaan, Italië van Marjan Knigge - WaarBenJij.nu

De heenreis

Door: Marjan

Blijf op de hoogte en volg Marjan

02 November 2023 | Italië, Milaan

Een reis vol vertraging.

We begonnen goed.

Op tijd wakker, na een redelijke nacht. De taxi was op tijd en we werden luxueus naar het station gereden. Met de choochoo kaart zonder probleem het station in met een een koffie in de hand de trein in en op naar Arnhem. So far, so good.

In Arnhem is de vertraging begonnen en die is de hele dag alleen maar opgelopen. In zoverre dat we die dag niet verder kwamen dan Basel. Ongelukken op het spoor; spelende kinderen… ik weet niet wat allemaal maar de stemming in beide treinen die we hebben gehad was goed. Geen boze mensen gezien. Onze lijn met choochoo aan de telefoon was top. Zijn hebben ons, samen met de conducteurs goed geadviseerd. Door hen zijn we, nog in Duitsland, in Bad Basel uitgestapt, naar het bureau van de Deutsche Bahn gegaan en hebben daar gevraagd wat er verder moest gebeuren omdat we te laat waren om nog in Milaan te kunnen komen.

Het was onderhand 18.00 uur geweest en zij , met enige tegenzin, regelde een hotel met ontbijt en de kaarten voor de rest van de reis de volgende dag. Het gratis :) was top.

Tijdens onze wandeling op jacht naar eten kwamen we op de kermis terecht waar we met veel genoegen een enorme hotdog hebben weggekauwd. Terug in het hotel, gedouced en vroeg naar bed. Het was een rare, maar goed dag.

woensdag 1 november

Fris en fruitig na een heerlijk ontbijt weer naar het station. De datum op het ticket was fout.Hersteld en met de trein naar Basel; Zwitserland. Daar, zonder problemen op de trein naar Domodossola (Italie), waar we met een oponthoud van 1,5 uur heerlijk op een terras in de zon koffie hebben gedronken en daarna een wijntje. Dat onze tickets nog steeds niet goed waren oftewel onbegrijpelijk voor de Zwitserse en de Italiaanse beambten was lastig maar aangezien iedereen het probleem doorschoof naar de volgende hebben wij ons er ook maar niet druk over gemaakt. Henk: “ Eventueel een nieuw kaartje kopen”.

Dat bleek niet nodig want er was in Italië verder geen controle.

Aangekomen in Milaan hebben we ons door de metro en bus kaarten toestand heen geworsteld en waren we zonder problemen om ca 4 uur bij het hotel.

Prima, niet bijzonder, ver weg uit het centrum. Volgende keer beter.

Beneden is een prima Bistro. Eerste pizza.

Leermomenten:

• Met de trein reizen ligt ons en is prettig. Wc. Is niet lang fris.
  • Een lange reis splitsen we de volgende keer. We hebben genoten van het laatste stuk door de bergen.
  • Hotel centraler en nog liever een appartement of huisje.

• 02 November 2023 - 18:04

Hilda:

Wat een toestand!! Maar gelukkig zijn jullie veilig in Milaan aangekomen. Dus ook voor de buitenlandse spoorwegen zijn er genoeg verbeterpunten!

• 02 November 2023 - 18:47

Linette: